W drugim półroczu uczniowie klas IV-VI realizowali projekt międzyprzedmiotowy pt. „Historia książki i pisma”. Jego celem było zapoznanie uczniów z historią książki i pisma, materiałów pisarskich, urządzeniami służącymi do komunikacji i ich roli w rozwoju cywilizacji. Całość wiedzy o książce i piśmie została podzielona na trzy części, które następnie zgłębiali uczniowie poszczególnych klas.

I tak, uczniowie klas IV analizowali pismo i książki w starożytności, klasy V średniowieczny rękopis i pierwsze książki drukowane, a klasy VI – książki współczesne.

            Na lekcjach języka polskiego uczniowie czytali ze zrozumieniem teksty, omawiali różnorodne formy zapisu. Gromadzili sentencje związane z książką i opracowywali słowniczki pojęć związanych z książką i pismem. Tworzyli inicjały i wzorcowo przepisywali teksty.

            Na lekcjach historii uczniowie przygotowali oś czasu dotyczącą rozwoju książki i pisma. Mogli też stać się drukarzami – w ziemniaku lub gąbce wycinali litery i odbijali teksty, wykonywali tabliczki z pismem klinowym i obrazkowym.

            Na plastyce dzieci wykonały piękne średniowieczne miniatury oraz tabliczki z pismem obrazkowym.

            Ponadto uczniowie uczestniczyli w lekcji bibliotecznej zorganizowanej przez pracowników Czytelni Głównej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie, podczas której zapoznali się z zabytkowymi zbiorami tej placówki.

            Efektem końcowym projektu jest oś czasu, na której umieszczone zostały prace uczniów odnoszące się do poszczególnych etapów rozwoju książek i pisma. Została ona zaprezentowana uczniom i rodzicom na szkolnym korytarzu.

b_150_100_16777215_00_images_2011na12_pr_0.jpg

b_150_100_16777215_00_images_2011na12_pr_0a.jpg

b_150_100_16777215_00_images_2011na12_pr_0b.jpg

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!