Koło fizyczne - doświadczenia uczniowskie
W ramach zajęć dodatkowych z fizyki grupa uczniów z klas 4A, 4B, 5B, 7A pod kierunkiem pani Joanny Sobczyk uczestniczyła w zajęciach doświadczalnych, na których uczniowie doskonalili umiejętności obserwacji, analizy i opisu zjawisk oraz wyciągania wniosków. Poprzez zabawę poznawali prawa fizyczne, współdziałali w grupie. Oto parę chwil z naszych spotkań…
DOŚWIADCZENIE 1 „Badanie przewodnictwa cieczy”
Pomoce:-Probówka
-woda
-zapałki
-palnik
Przebieg: Do probówki nalewamy wody. Zapalamy palnik. Górną część probówki zbliżamy do płomienia. Dokonujemy obserwacji.
![]() |
![]() |
![]() |
Obserwacja: Obserwujemy wrzenie wody w górnej części probówki a woda na dnie pozostaje zimna.
Wnioski: Woda źle przewodzi ciepło. Podobne właściwości ma większość cieczy(wyjątek stanowią ciekłe metale np. rtęć, alkohol np. przy odmrożeniach nacieramy skórę np. spirytusem przez co szybko pobudza krążenie krwi.
DOŚWIADCZENIE 2 „Badanie konwekcji w cieczy ”
Pomoce:
-Naczynie w kształcie prostokąta ,
-woda
-zapałki
-palnik
-manganian VII potasu (nadmanganian potasu)-barwnik
Przebieg: Do naczynia nalewamy wody. Zapalamy palnik. Dolną część naczynia zbliżamy do płomienia po czym szczyptę granulek barwnika wrzucamy do wody. Obserwujemy doświadczenie.
![]() |
![]() |
![]() |
Obserwacja: Obserwujemy stopniowe rozpuszczanie barwnika w wodzie. Barwna ciecz zaczyna przemieszczać się.
Wnioski: W wyniku ogrzewania dolnej części naczynia przenika dzięki przewodnictwu ciepło i ogrzewa ciecz. Ogrzana ciecz rozszerza się, robi się lżejsza i dzięki sile wyporu wypychana jest do góry. Obszar w którym ciecz porusza się po zamkniętym torze nazywa się komórką konwekcyjną.
DOŚWIADCZENIE 3 „Badanie konwekcji w gazach. ”
Pomoce:-woreczek po herbacie,
-zapałki
-palnik
-nożyczki
Przebieg: Woreczek po herbacie formułujemy w tubę uprzednio wysypując herbatę. Zapalamy jego górną część.
![]() |
![]() |
![]() |
Obserwacja: Po podpaleniu woreczka obserwujemy unoszenie się skrawków do góry.
Wnioski: Konwekcja to proces przekazywania ciepła związany z makroskopowym ruchem cząsteczek w wyniku z różnicy temperatur.
DOŚWIADCZENIE 4 „Prawo Pascala dla cieczy i gazów ”
Pomoce:-miska,
-woda
-przyrząd do demonstracji prawa Pascala (piłeczka pingpongowa z otworkami, strzykawka)
Przebieg: Zanurzamy przyrząd w wodzie pobierając wodę do strzykawki. Wyciągamy przyrząd z wody ustawiając go prostopadle do podłoża po czy szybkim ruchem naciskamy na tłok.
![]() |
![]() |
Obserwacja: Woda wypływa z otworków jednakowo ─ prostopadle do ich powierzchni.
- Pomoce:
-pudełko z otworami
-balonik
Przebieg: Wkładamy balonik do pudełka i go zamykamy. Dmuchamy powietrze do balonika.
Obserwacja: Powietrze w baloniku wypełnia każdą szczelinę pojemnika.
Wnioski : Ciśnienie w cieczy i gazie rozchodzi się równomiernie we wszystkich kierunkach. Podstawowe prawo hydrostatyki stwierdzające, że ciśnienie wywierane na ciecz lub gaz rozchodzi się równomiernie w całej objętości cieczy lub gazu.