Koło fizyczne - doświadczenia uczniowskie

W ramach zajęć dodatkowych z fizyki grupa uczniów z klas 4A, 4B, 5B, 7A pod kierunkiem pani Joanny Sobczyk uczestniczyła w zajęciach doświadczalnych, na których uczniowie doskonalili umiejętności obserwacji, analizy i opisu zjawisk oraz wyciągania wniosków. Poprzez zabawę poznawali prawa fizyczne, współdziałali w grupie. Oto parę chwil z naszych spotkań…

DOŚWIADCZENIE 1 „Badanie przewodnictwa cieczy”

Pomoce:
-Probówka
-woda
-zapałki
-palnik

Przebieg: Do probówki nalewamy wody. Zapalamy palnik. Górną część probówki zbliżamy do płomienia. Dokonujemy obserwacji.

d 1 d 2 d 3  

Obserwacja:   Obserwujemy wrzenie wody w górnej części probówki a woda na dnie pozostaje zimna.

Wnioski: Woda źle przewodzi ciepło. Podobne właściwości ma większość cieczy(wyjątek stanowią ciekłe metale np. rtęć, alkohol np. przy odmrożeniach nacieramy skórę np. spirytusem przez co szybko pobudza krążenie krwi.

DOŚWIADCZENIE 2 „Badanie konwekcji w cieczy ”

Pomoce:
-Naczynie w kształcie prostokąta ,
-woda
-zapałki
-palnik
-manganian VII potasu (nadmanganian potasu)-barwnik

Przebieg: Do naczynia nalewamy wody. Zapalamy palnik. Dolną część naczynia zbliżamy do płomienia po czym szczyptę granulek barwnika wrzucamy do wody. Obserwujemy doświadczenie.

d 4 d 5 d 6  

Obserwacja:   Obserwujemy stopniowe rozpuszczanie barwnika w wodzie. Barwna ciecz zaczyna przemieszczać się.

Wnioski: W wyniku ogrzewania dolnej części naczynia przenika dzięki przewodnictwu ciepło i ogrzewa ciecz. Ogrzana ciecz rozszerza się, robi się lżejsza i dzięki sile wyporu wypychana jest do góry. Obszar w którym ciecz porusza się po zamkniętym torze nazywa się komórką konwekcyjną.

DOŚWIADCZENIE 3 „Badanie konwekcji w gazach. ”

Pomoce:
-woreczek po herbacie,
-zapałki
-palnik
-nożyczki

Przebieg: Woreczek po herbacie formułujemy w tubę uprzednio wysypując herbatę. Zapalamy jego górną część.

d 7 d 8 d 9  

Obserwacja:   Po podpaleniu woreczka obserwujemy unoszenie się skrawków do góry.

Wnioski: Konwekcja to proces przekazywania ciepła związany z makroskopowym ruchem cząsteczek w wyniku z różnicy temperatur.

DOŚWIADCZENIE 4 „Prawo Pascala dla cieczy i gazów ”

Pomoce:
-miska,
-woda
-przyrząd do demonstracji prawa Pascala (piłeczka pingpongowa z otworkami, strzykawka)

Przebieg: Zanurzamy przyrząd w wodzie pobierając wodę do strzykawki. Wyciągamy przyrząd z wody ustawiając go prostopadle do podłoża po czy szybkim ruchem naciskamy na tłok.

d 10 d 11

Obserwacja: Woda wypływa z otworków jednakowo ─ prostopadle do ich powierzchni.

  1. Pomoce:
    -pudełko z otworami
    -balonik

Przebieg: Wkładamy balonik do pudełka i go zamykamy. Dmuchamy powietrze do balonika.

Obserwacja: Powietrze w baloniku wypełnia każdą szczelinę pojemnika.

Wnioski : Ciśnienie w cieczy i gazie rozchodzi się równomiernie we wszystkich kierunkach. Podstawowe prawo hydrostatyki stwierdzające, że ciśnienie wywierane na ciecz lub gaz rozchodzi się równomiernie w całej objętości cieczy lub gazu.

     
     

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!